Artykuł archiwalny
Rozgraniczenie nieruchomości
Rozgraniczenie nieruchomości
Referat:
Referat Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne,
- Rozporządzenie Ministrów Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 14 kwietnia 1999 r. w sprawie rozgraniczania nieruchomości,
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Opłaty:
Opłata skarbowa za wydanie decyzji (opłacie tej podlega wyłącznie decyzja o rozgraniczeniu): 10 zł
Od opłaty tej zwolnione są:
- decyzja o umorzeniu postępowania wobec zawarcia ugody granicznej,
- decyzja o umorzeniu postępowania i przekazaniu sprawy do sądu.
Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17 zł.
Płatne w kasie Urzędu (pok. Nr 1) lub na rachunek Urzędu Gminy
BS Radziejów O/Dobre
Nr 90 9549 1011 0010 0188 2008 0002
Termin odpowiedzi:
- Do 1 miesiąca - od daty dostarczenia dokumentacji (przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego) z czynności ustalenia przebiegu granic nieruchomości wykonanej przez upoważnionego geodetę.
- Do 2 miesięcy - od daty dostarczenia dokumentacji (przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego) - sprawy szczególnie skomplikowane.
Jednostka odpowiadająca:
Urząd Gminy Dobre
Tryb odwoławczy:
- Na postanowienie o wszczęciu postępowania rozgraniczeniowego nie służy zażalenie.
- Strona niezadowolona z ustalenia przebiegu granicy może żądać przekazania sprawy Sądowi. Żądanie wnosi się za pośrednictwem Wójta Gminy Dobre w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
- Od decyzji umarzającej postępowanie administracyjne z uwagi na ugodę zawartą przed geodetą, przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Włocławku. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Wójta Gminy Dobre w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
- Od decyzji umarzającej postępowanie administracyjne i przekazującej sprawę z urzędu do rozpatrzenia sądowi, przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Włocławku. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Wójta Gminy Dobre w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Uwagi:
We wniosku należy:
- wskazać oznaczenie własnej nieruchomości w katastrze nieruchomości oraz numer księgi wieczystej, w której jest ona zapisana,
- wskazać oznaczenie w katastrze nieruchomości sąsiednich rozgraniczanych nieruchomości, numery ksiąg wieczystych, w których są one zapisane, wszystkich właścicieli lub użytkowników wieczystych tych nieruchomości oraz ich adresy,
- wskazać geodetę wybranego do przeprowadzenia czynności ustalenia przebiegu granic, numer uprawnień oraz adres,
- uzyskać zgodę geodety na wykonanie prac
W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania.
Czynności ustalenia przebiegu granic wykonuje upoważniony przez Wójta Gminy geodeta na koszt wnioskodawcy lub wszystkich właścicieli rozgraniczanych nieruchomości,
Dokumentami stwierdzającymi stan prawny nieruchomości są: odpisy z ksiąg wieczystych lub odpisy dokumentów znajdujących się w zbiorze dokumentów, wypisy aktów notarialnych, prawomocne orzeczenia sądu i ugody sądowe, ostateczne decyzje administracyjne,
W przypadku składania odpisów, wypisów lub kserokopii dokumentów, powinny one w całości zostać poświadczone za ich zgodność z oryginałem przez pracownika merytorycznego tutejszego Urzędu.
Rozgraniczenie nieruchomości ma na celu ustalenie przebiegu ich granic przez określenie położenia punktów i linii granicznych, utrwalenie tych punktów znakami granicznymi na gruncie oraz sporządzenie odpowiednich dokumentów. Rozgraniczeniu podlegają, w miarę potrzeby, wszystkie albo niektóre granice określonej nieruchomości z przyległymi nieruchomościami lub innymi gruntami. Postępowanie o rozgraniczenie nieruchomości przeprowadza się z urzędu przy scaleniu gruntów, a także jeżeli brak jest wniosku strony, a potrzeby gospodarki narodowej lub interes społeczny uzasadniają przeprowadzenie rozgraniczenia.
Czynności ustalenia przebiegu granic wykonuje geodeta upoważniony przez Wójta Gminy biorąc pod uwagę znaki i ślady graniczne, mapy i inne dokumenty oraz punkty osnowy geodezyjnej. W przypadku braku danych, o których mowa, lub gdy dane te są niewystarczające albo sprzeczne, ustala się przebieg granicy na podstawie zgodnego oświadczenia stron lub jednej strony, gdy druga strona w toku postępowania oświadczenia nie składa i nie kwestionuje przebiegu granicy. W razie sporu co do przebiegu linii granicznych geodeta nakłania strony do zawarcia ugody. Ugoda zawarta przed geodetą posiada moc ugody sądowej. Z czynności ustalenia przebiegu granic sporządza się protokół graniczny lub akt ugody.
Na podstawie protokołu granicznego sporządzonego przez geodetę Wójt Gminy Dobre wydaje decyzję o rozgraniczeniu nieruchomości, jeżeli zainteresowani właściciele nieruchomości nie zawarli ugody, a ustalenie przebiegu granicy nastąpiło na podstawie zebranych dowodów lub zgodnego oświadczenia stron. Strona niezadowolona z ustalenia przebiegu granicy może żądać, w terminie 14 dni od dnia doręczenia jej decyzji w sprawie, przekazania sprawy Sądowi.
Jeżeli w razie sporu co do przebiegu linii granicznych nie dojdzie do zawarcia ugody lub nie ma podstaw do wydania decyzji o rozgraniczeniu nieruchomości, upoważniony geodeta tymczasowo utrwala punkty graniczne według ostatniego stanu spokojnego posiadania, dokumentów i wskazań stron, oznacza je na szkicu granicznym, sporządza opinię i całość dokumentacji przekazuje Wójtowi Gminy Dobre. Wójt Gminy umarza postępowanie administracyjne i przekazuje sprawę z urzędu do rozpatrzenia Sądowi. Sądy rozpatrują sprawy o rozgraniczenie nieruchomości w trybie postępowania nieprocesowego.
Prawomocne orzeczenia i ostateczne decyzje ustalające przebieg granic nieruchomości sąd lub organ rozstrzygający przesyła z urzędu w terminie 30 dni do sądów rejonowych właściwych do prowadzenia ksiąg wieczystych i do właściwych starostów, w celu ujawnienia ich w księgach wieczystych oraz w ewidencji gruntów i budynków.
Referat Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej
I piętro pok. 26, tel. (54) 285 01 25, w godzinach od 8.00 do 15.00.
WNIOSEK SKŁADA SIĘ W SEKRETARIACIE URZĘDU GMINY - (I piętro, pok. 15)
Dokumenty
- wniosek o dokonanie rozgraniczenia nieruchomości/wznowienia granic złożony przez stronę, której przysługuje prawo rzeczowe do nieruchomości (wymagany) (właściciela/użytkownika wieczystego nieruchomości, a jeżeli nieruchomość jest przedmiotem współwłasności/współużytkowania wieczystego, wniosek podpisują wszyscy uprawnieni),
- dokument stwierdzający tytuł prawny do nieruchomości (do nieruchomości wnioskodawcy-odpis z KW),
- aktualny wypis z rejestru ewidencji gruntów dla nieruchomości objętych wnioskiem o rozgraniczenie, (wymagany)
- skrócony wypis ze skorowidza działek sąsiednich,
- kopia mapy ewidencyjnej z określeniem spornego odcinka granicy (1:2000, 1:5000)
- dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej.
INFORMACJE O ARTYKULE
Wytworzył(a): | |
---|---|
Opublikował(a)(a): | Tomasz Brzeziński (28.01.2016 11:18) |
Ostatnia modyfikacja: | () |
Liczba wyświetleń: | 1378 |
ARTYKUŁY ARCHIWALNE
Lp. | Data modyfikacji | Zredagował |
---|