Artykuł archiwalny
Podział nieruchomości zgodnie z planem miejscowym lub przepisami odrębnymi lub z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego - art. 93 i 94
Podział nieruchomości zgodnie z planem miejscowym lub przepisami odrębnymi lub z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego - art. 93 i 94
Referat:
Referat Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami,
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego,
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości.
Opłaty:
Nie podlega opłacie skarbowej na podstawie ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej
Termin odpowiedzi:
- Jeden miesiąc od momentu otrzymania wniosku przez organ właściwy do jego rozpoznania.
- Dwa miesiące w sprawach szczególnie skomplikowanych.
- W przypadku nie załatwienia sprawy w podanych terminach organ prowadzący sprawę obowiązany jest zawiadomić o tym wnioskodawcę, podając przyczyny zwłoki i wskazując inny termin załatwienia sprawy.
Jednostka odpowiadająca:
Urząd Gminy Dobre
Tryb odwoławczy:
Stronie przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Włocławku, za pośrednictwem Wójta Gminy Dobre, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Uwagi:
W trakcie postępowania może zaistnieć konieczność przedłożenia dodatkowej dokumentacji.
Postępowanie o podział nieruchomości odbywa się dwuetapowo (za wyjątkiem podziałów dokonywanych w trybie art. 95). Po złożeniu kompletnego wniosku i wydaniu postanowienia wyrażającego opinię o zgodności proponowanego podziału wnioskodawca zleca uprawnionemu geodecie wykonanie mapy podziału. Po przyjęciu mapy podziału do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego wraz z protokołem przyjęcia granic, wykazem zmian gruntowych, wykazem synchronizacyjnym i dostarczeniu do tutejszego urzędu organ wydaje decyzję zatwierdzającą podział.
Sprawy związane z zatwierdzaniem podziału nieruchomości regulują przepisy działu III rozdziału 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Przepisy te nie dotyczą podziałów nieruchomości położonych na obszarach przeznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego na cele rolne i leśne a w przypadku braku planu do nieruchomości wykorzystywanych na cele rolne i leśne, chyba, że dokonanie podziału powoduje konieczność wydzielenia nowych dróg niezbędnych z dzielonej nieruchomości albo wydzielenie działek gruntu o powierzchni mniejszej niż 0,3 ha. Za nieruchomości wykorzystywane na cele rolne i leśne uznaje się nieruchomości wykazane w ewidencji gruntów (katastrze nieruchomości) jako użytki rolne lub leśne, grunty zadrzewione i zakrzewione oraz wchodzące w skład nieruchomości rolnych użytki kopalne i drogi, jeżeli nie ustalono dla nich warunków zabudowy. Podziału nieruchomości można dokonać, jeżeli jest on zgodny z ustaleniami miejscowego planu. W razie braku planu podział nieruchomości jest możliwy jeżeli jest on zgodny z decyzją o warunkach zabudowy obowiązującą w dniu złożenia wniosku oraz przepisami odrębnymi.
Niezależnie od ustaleń planu miejscowego podział nieruchomości może nastąpić w celu (art. 95):
1. zniesienia współwłasności nieruchomości zabudowanej co najmniej dwoma budynkami wzniesionymi na podstawie pozwolenia na budowę, jeżeli podział ma polegać na wydzieleniu dla poszczególnych współwłaścicieli budynków wraz z działkami gruntu niezbędnymi do prawidłowego korzystania z nich;
2. wydzielenia działki budowlanej, jeżeli budynek został wzniesiony na tej działce przez samoistnego posiadacza w dobrej wierze;
3. wydzielenia części nieruchomości, której własność lub użytkowanie wieczyste zostały nabyte z mocy prawa;
4. realizacji roszczeń do części nieruchomości, wynikających z przepisów niniejszej ustawy lub odrębnych ustaw;
5. realizacji przepisów dotyczących przekształceń własnościowych albo likwidacji przedsiębiorstw państwowych lub samorządowych;
6. wydzielenia części nieruchomości objętej decyzją o ustaleniu lokalizacji drogi krajowej;
7. wydzielenia działki budowlanej;
8. wydzielenia działek gruntu na terenach zamkniętych.
Podziału można dokonać na wniosek właściciela nieruchomości lub z urzędu na podstawie decyzji Wójta. Jeżeli dzielona nieruchomość jest przedmiotem współwłasności lub współużytkowania wieczystego podziału można dokonać na wniosek wszystkich współwłaścicieli lub współużytkowników. Nie dotyczy to podziału, o którym orzeka sąd.
Podziału nieruchomości można dokonać z urzędu, jeżeli:
1. jest on niezbędny do realizacji celów publicznych;
2. nieruchomość stanowi własność gminy i nie została oddana w użytkowanie wieczyste.
Działki wydzielone pod drogi publiczne z nieruchomości dzielonej przechodzą z mocy prawa na własność zarządcy drogi (gminy, powiatu, województwa, Skarbu Państwa) z dniem, w którym decyzja zatwierdzająca podział stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale prawomocne.
Dokumenty
- wniosek o zaopiniowanie wstępnego podziału działki, (wymagany) - do wydania opinii
- aktualny (max 3 miesiące) oryginał odpisu z księgi wieczystej lub inny dokument stwierdzający tytuł prawny do nieruchomości, np. akt własności ziemi, - do wydania opinii
- aypis i wyrys z katastru nieruchomości (wypis z rejestru gruntów), - do wydania opinii
- wstępny projekt podziału wykonany na aktualnej odbitce zasadniczej mapy (3 egz. - 1 oryginał + 2 kopie za wyjątkiem podziałów wykonywanych w trybie art. 95), - do wydania opinii
- ostateczna decyzja o warunkach zabudowy obowiązująca w dniu złożenia wniosku, - do wydania opinii
- rzuty poziome ścian-oddzieleń przeciwpożarowych lub opinia osoby posiadającej uprawnienia budowlane w przypadku podziału gruntu wraz z budynkiem, - do wydania opinii
- postanowienie opiniujące wstępny projekt podziału, - do wydania opinii
- protokół z przyjęcia granic nieruchomości, - do wydania decyzji dołącza się po uzyskaniu pozytywnej opinii (postanowienie)
- wykaz zmian gruntowych, - do wydania decyzji
- wykaz synchronizacyjny, jeżeli oznaczenie działek gruntu jest inne niż w księdze wieczystej, - do wydania decyzji
- mapa z projektem podziału, - do wydania decyzji dołącza się po uzyskaniu pozytywnej opinii (postanowienie)
- aktualny odpis z właściwego rejestru (dla osób innych niż osoby fizyczne), - do wydania decyzji
- NIP, PESEL. - do wydania decyzji
INFORMACJE O ARTYKULE
Wytworzył(a): | |
---|---|
Opublikował(a)(a): | Tomasz Brzeziński (29.01.2016 10:20) |
Ostatnia modyfikacja: | () |
Liczba wyświetleń: | 1347 |
ARTYKUŁY ARCHIWALNE
Lp. | Data modyfikacji | Zredagował |
---|