Artykuł archiwalny
Wydanie dowodu osobistego
Wydanie dowodu osobistego
Referat:
Referat Organizacyjno - Prawny
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2016 r. poz. 391)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U. z 2015 r. poz. 212 )
Opłaty:
Nie pobiera się
Termin odpowiedzi:
Wydanie dowodu następuje w terminie do 30 dni od dnia złożenia wniosku.
Jednostka odpowiadająca:
Urząd Gminy Dobre
Tryb odwoławczy:
Odwołanie na decyzję o odmowie wydania dowodu osobistego wnosi się do Wojewody Kujawsko-Pomorskiego w Bydgoszczy, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.
Uwagi:
Obowiązek posiadania dowodu osobistego ma każdy pełnoletni obywatel Rzeczypospolitej Polskiej zamieszkujący na jej terytorium. Prawo do posiadania dowodu ma osoba małoletnia będąca obywatelem RP.
Każdy obywatel zamieszkujący poza granicami kraju ma prawo, a nie obowiązek posiadania dowodu osobistego. W przypadku utraty obywatelstwa polskiego, posiadacz dowodu osobistego obowiązany jest niezwłocznie zwrócić dowód osobisty do organu dowolnej gminy lub placówki konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej.
Osoby uprawnione i zobowiązane do złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego:
- osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych
- jeden z rodziców lub opiekun prawny – w przypadku składania wniosku w imieniu osoby małoletniej, której do ukończenia 18 roku życia zostało więcej niż 30 dni
- jeden z rodziców, w przypadku składania wniosku w imieniu osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą rodzicielską
- opiekun prawny, w przypadku składania wniosku w imieniu osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie niepozostającej pod władzą rodzicielską
- kurator, w przypadku składania wniosku w imieniu osoby ubezwłasnowolnionej częściowo
Dodatkowym wymogiem jest, aby składanie wniosku przez rodzica, opiekuna prawnego lub kuratora w imieniu ww. osób, odbywało się w obecności tych osób, za wyjątkiem przypadku, gdy osoba ta nie ukończyła 5 roku życia.
W przypadku, gdy osoba nie może złożyć wniosku o wydanie dowodu osobistego w organie gminy - z powodu choroby, niepełnosprawności lub „innej niedającej się pokonać przeszkody”, osoba zawiadamia o tym organ gminy. W takiej sytuacji przyjęcie wniosku odbywa się w miejscu pobytu tej osoby, jeżeli pozwalają na to okoliczności, w jakich się ona znajduje.
Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się
- gdy do ukończenia 18 roku życia pozostało nie więcej niż 30 dni,
- co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego,
niezwłocznie w przypadku :
- zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym z wyjątkiem zmiany nazwy organu wydającego,
- utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza,
- zmiany wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego w stosunku do wizerunku twarzy zamieszczonego w dowodzie osobistym w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza.
Formularz wniosku o wydanie dowodu osobistego wypisuję się wielkimi literami. Wypełniony i podpisany własnoręcznie przez wnioskodawcę dokument należy złożyć w siedzibie organu dowolnej gminy albo w drodze podpisania przez wnioskodawcę w siedzibie organu gminy formularza, który został wypełniony przez pracownika tego organu na podstawie podanych przez wnioskodawcę danych oraz danych zawartych w rejestrze PESEL.
Do wniosku załącza się jedną kolorową fotografię (taka jak do paszportu) o wymiarach 35x45mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazującą wyraźne oczy, zwłaszcza źrenice, i przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami (fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku)
Dopuszcza się jednak fotografię:
- w ciemnych okularach dla osoby z wadą wzroku potwierdzoną przez orzeczenie o niepełnosprawności,
- w nakryciu głowy zgodnie z wymogami wyznawanej religii potwierdzone przez zaświadczenie wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej,
- Wzór fotografii można obejrzeć na stronie internetowej: https://obywatel.gov.pl/dowody-osobiste/zdjecie-do-dowodu-lub-paszportu
Termin ważności dowodu osobistego
- dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 5 roku życia, ważny jest przez okres 5 lat od daty jego wydania
- dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 5 rok życia, jest ważny przez okres 10 lat od daty wydania dowodu
Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w Urzędzie Stanu Cywilnego w Dobrem ul. Dworcowa 6, pokój 4, tel. 54 285 01 57 .
Dokumenty
- wniosek o wydanie dowodu osobistego (wymagany)
- jedna kolorowa fotografia (wymagana)
- dowód osobisty (do wglądu) /niewymagany podczas ubiegania się o pierwszy dowód osobisty
- dokument o ustanowieniu opiekuna prawnego lub kuratora nad wnioskodawcą (orginał do wglądu)
INFORMACJE O ARTYKULE
Wytworzył(a): | |
---|---|
Opublikował(a)(a): | Dawid Adamski (16.12.2016 12:25) |
Ostatnia modyfikacja: | () |
Liczba wyświetleń: | 1280 |
ARTYKUŁY ARCHIWALNE
Lp. | Data modyfikacji | Zredagował |
---|