Artykuł archiwalny
Podział nieruchomości niezależnie od ustaleń miejscowego planu i decyzji o warunkach zabudowy - art. 95
Podział nieruchomości od ustaleń planu miejscowego i decyzji o warunkach zabudowy - art. 95
Referat:
Referat Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2015 r. poz. 1774)
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postepowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 23)
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości (Dz. U. z 2016 r. Nr 268 poz. 2663)
Opłaty:
Nie podlega opłacie skarbowej na podstawie ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej
Termin odpowiedzi:
- Jeden miesiąc od momentu otrzymania wniosku przez organ właściwy do jego rozpoznania.
- Dwa miesiące w sprawach szczególnie skomplikowanych.
- W przypadku nie załatwienia sprawy w podanych terminach organ prowadzący sprawę obowiązany jest zawiadomić o tym wnioskodawcę, podając przyczyny zwłoki i wskazując inny termin załatwienia sprawy.
Jednostka odpowiadająca:
Urząd Gminy Dobre
Tryb odwoławczy:
Stronie przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Włocławku, za pośrednictwem Wójta Gminy Dobre, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Uwagi:
W trakcie postępowania może zaistnieć konieczność przedłożenia dodatkowej dokumentacji.
Sprawy związane z zatwierdzaniem podziału nieruchomości regulują przepisy działu III rozdziału 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Przepisy te nie dotyczą podziałów nieruchomości położonych na obszarach przeznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego na cele rolne i leśne a w przypadku braku planu do nieruchomości wykorzystywanych na cele rolne i leśne, chyba, że dokonanie podziału powoduje konieczność wydzielenia nowych dróg niezbędnych z dzielonej nieruchomości albo wydzielenie działek gruntu o powierzchni mniejszej niż 0,3 ha. Za nieruchomości wykorzystywane na cele rolne i leśne uznaje się nieruchomości wykazane w ewidencji gruntów (katastrze nieruchomości) jako użytki rolne lub leśne, grunty zadrzewione i zakrzewione oraz wchodzące w skład nieruchomości rolnych użytki kopalne i drogi, jeżeli nie ustalono dla nich warunków zabudowy. Podziału nieruchomości można dokonać, jeżeli jest on zgodny z ustaleniami miejscowego planu. W razie braku planu podział nieruchomości jest możliwy jeżeli jest on zgodny z decyzją o warunkach zabudowy obowiązującą w dniu złożenia wniosku oraz przepisami odrębnymi.
Niezależnie od ustaleń planu miejscowego podział nieruchomości może nastąpić w celu (art. 95):
1. Zniesienia współwłasności nieruchomości zabudowanej co najmniej dwoma budynkami wzniesionymi na podstawie pozwolenia na budowę, jeżeli podział ma polegać na wydzieleniu dla poszczególnych współwłaścicieli budynków wraz z działkami gruntu niezbędnymi do prawidłwoego korzystania z nich.
2. Wydzielenia działki budowalnej, jeżeli budynek został wzniesiony na tej działace przez samoistnego posiadacza w dobrej wierze.
3. Wydzielenia części nieruchomości, której własność lub użytkowanie wieczyste zostały nabyte z mocy prawa.
4. Realizacji roszczeń do części nieruchomości, wynikajacych z przepisów niniejszej ustawy lub odrębnych ustaw.
5. Realizacji przepisów dotyczących przekształceń własnościowych albo likwidacji przedsiębiorstw państwowych.
6. Wydzielenia części nieruchomości objętej decyzją o ustaleniu lokalizacji drogi krajowej.
7. Wydzielenia działki budowlanej.
8. Wydzielenia działek gruntu na terenach zamkniętych.
Podziału można dokonać na wniosek właściciela nieruchomości lub z urzędu na podstawie decyzji Wójta. Jeżeli dzielona nieruchomość jest przedmiotem współwłasności lub współużytkowania wieczystego podziału można dokonać na wniosek wszystkich współwłaścicieli lub współużytkowników. Nie dotyczy to podziału, o którym orzeka sąd.
Podziału nieruchomości można dokonąc z urzędu, jeżeli:
1. Jest on niezbędny do realizacji celów publicznych.
2. Nieruchomość stanowi własność gminy i nie została oddana w użytkowanie wieczyste.
Działki wydzielone pod drogi publiczne z nieruchomości dzielonej przechodzą z mocy prawa na własność zarządcy drogi (gminy, powiatu, województwa, Skarbu Państwa) z dniem, w którym decyzja zatwierdzająca podział stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale prawomocne.
Referat Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej I piętro pok. 26, tel. (54) 285 01 25, w godzinach od 8.00 do 15.00.
WNIOSEK SKŁADA SIĘ W SEKRETARIACIE URZĘDU GMINY (I piętro, pok. 15)
Dokumenty
- wniosek o podział nieruchomości, (wymagany) - do wydania opinii
- aktualny (max 3 miesiące) oryginał odpisu z księgi wieczystej lub inny dokument stwierdzający tytuł prawny do nieruchomości, np. akt własności ziemi, - do wydania opinii
- protokół z przyjęcia granic nieruchomości, - do wydania opinii
- wykaz danych ewidencyjnych, - do wydania opinii
- wykaz synchronizacyjny, jeżeli oznaczenie działek gruntu jest inne niż w księdze wieczystej, - do wydania opinii
- mapa z projektem podziału, - do wydania opinii
INFORMACJE O ARTYKULE
Wytworzył(a): | |
---|---|
Opublikował(a)(a): | Dawid Adamski (14.12.2016 13:45) |
Ostatnia modyfikacja: | Dawid Adamski (20.12.2016 12:32) |
Liczba wyświetleń: | 1481 |
ARTYKUŁY ARCHIWALNE
Lp. | Data modyfikacji | Zredagował |
---|---|---|
1 | 14.12.2016 13:45 | Dawid Adamski |