Artykuł archiwalny
Zadania i kompetencje
Gmina Dobre jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
Gmina posiada osobowość prawną, wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Siedzibą organów gminy jest miejscowość Dobre.
ZADANIA GMINY
Do zakresu działania gminy Dobre należą zadania publiczne o znaczeniu lokalnym nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Gmina wykonuje je we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.
Gmina wykonuje zadania:
- własne, służące zaspakajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej
- zlecone z zakresu administracji rządowej lub samorządowej ba mocy obowiązujących ustaw oraz powierzone na podstawie porozumień z organami tej administracji
RADA GMINY
- Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie
- Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych
- Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego i wiceprzewodniczącego
- Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności wiceprzewodniczący, w szczególności:
- zwołuje Sesje Rady
- przewodniczy obradom
- kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady
- zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał
- podpisuje uchwały Rady
- Rada wykonuje swe funkcje na sesjach oraz w okresie między sesjami za pośrednictwem radnych, przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady oraz komisji
- Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawa wydawanych na podstawie ustaw
- Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał
- Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy a także te, które nie są przewidziane w planie, ale zwołane w zwykłym trybie
- Sesje nadzwyczajne są zwoływane dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia spraw szczególnie ważnych i nie cierpiących zwłoki
- Sesje nadzwyczajne zwołuje się na wniosek:
- co najmniej 4 radnych
- Wójta
- W celu sprawnego wykonania zadań Rada powołuje komisje stałe określając ich nazwę, przedmiot działalności i skład osobowy
- Do zadań Komisji stałych należy:
- rozpatrywanie i opiniowanie spraw przekazanych Komisji przez Radę i Wójta oraz spraw przedkładanych przez członków Komisji
- występowanie z inicjatywą uchwałodawczą w formie pisemnej
- opracowywanie stanowisk dla Rady w sprawach dla których Komisja została powołana
- kontrola wykonania uchwał Rady w zakresie objętym ich działalnością merytoryczną
- Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym Radzie na pierwszej sesji każdego roku. Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przekazują je Radzie
- Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub jego zastępca wybrany przez członków danej komisji.Przewodniczący komisji stałych najpóźniej do końca pierwszego kwartału każdego roku przedstawiają na sesji Rady sprawozdania z działalności komisji
- Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji
WÓJT GMINY
Jest organem wykonawczym gminy.
Do zadań Wójta należy w szczególności:
- przygotowanie projektów i wykonanie uchwał Rady Gminy,
- określanie sposobu wykonania uchwał,
- gospodarowanie mieniem komunalnym,
- wykonywanie budżetu gminy,
- zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
- kierowanie bieżącymi sprawami gminy i reprezentowanie jej na zewnątrz,
- składanie Radzie sprawozdań z działalności finansowej gminy,
- udzielanie kierownikom podległych jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej pełnomocnictwa działania oraz udzielanie zgody na dokonywanie przez nich czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu,
- przygotowanie sprawozdań ze swojej działalności,
- wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu Gminy i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
- wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
- rozstrzygnięcia Wójta , które nie wymagają formy decyzji lub postanowienia administracyjnego wydawane są w formie zarządzeń,
- Wójt prowadzi rejestr wydanych zarządzeń.
- W realizacji zadań własnych Wójt Gminy podlega wyłącznie Radzie Gminy.
- Wójt wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Gminy oraz gminnych jednostek organizacyjnych.
- Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Gminy określa regulamin organizacyjny nadany przez Wójta w drodze zarządzenia.
- Wójt wykonuje inne czynności zastrzeżone dla niego w przepisach szczególnych.
- Wójt jest pracownikiem samorządowym.
- Rada Gminy ustala wynagrodzenie Wójta w drodze uchwały.
- Pozostałe funkcje wobec Wójta z zakresu prawa pracy wykonuje Przewodniczący Rady w zakresie ustalonym przez radę w drodze odrębnej uchwały.
INFORMACJE O ARTYKULE
Wytworzył(a): | |
---|---|
Opublikował(a)(a): | Tomasz Brzeziński (15.12.2015 13:40) |
Ostatnia modyfikacja: | Tomasz Brzeziński (15.12.2015 13:44) |
Liczba wyświetleń: | 1932 |
ARTYKUŁY ARCHIWALNE
Lp. | Data modyfikacji | Zredagował |
---|---|---|
1 | 15.12.2015 13:41 | Tomasz Brzeziński |
2 | 15.12.2015 13:40 | Tomasz Brzeziński |